Mustaa pintaa maanteille

Päällystetyöt ovat muiden tietöiden tapaan joka kesä tapetilla, niin mediassa kuin ihmisten huulilla. Monella on sanansa sanottavana kotipaikkakunnalla meneillään olevasta tietyömaasta, joka saattaa tuoda haasteita arkielämän liikkumiseen.

Päällystetöitä tehdään pääsääntöisesti toukokuusta syyskuun loppuun. Edellisen vuoden syksyllä mietityt kohteet on kilpailutettu ja urakoitsijat niihin ovat selvinneet joulu-helmikuussa. Kohteita saatetaan saada kesän aikana lisää, jos esimerkiksi jonkun jo valmistuneen urakan kustannukset ovatkin suunniteltua pienemmät.

tyomaa

Päällystystyömaa Alavudella.

Asfalttipinta kestää työmenetelmästä ja liikennemäärästä riippuen pääteillä 4-7 vuotta ja alemmalla tieverkolla 10–25 vuotta. Pääteitä ovat valta- ja kantatiet (tienumerot 1-99), alempaan tieverkkoon kuuluvat seutu- ja yhdystiet (tienumerot 100 – 19 999). Asfaltointimenetelmiä on käytössä useita ja käytettävä menetelmä riippuu mm. tien kunnosta ja liikennemäärästä sekä käytettävissä olevasta rahasta.

Suuri osa päällysteen kunnostamistöistä on pelkästään pinnan uusimista. Etelä-Pohjanmaan ELY:n alueella on tehty tänä kesänä uutta asfalttia mm. massa- ja remix-pintausmenetelmin. Massapintauksessa vanhan, kuluneen päällysteen päälle tehdään uusi pinta (MP) tai urautuneen päällysteen pinta jyrsitään ajourien pohjan tasoon asti ja kuumennetaan, jonka päälle levitetään uusi pinta (MPKJ). Remix-pintaus (REM) on periaatteeltaan sama, mutta osa poistetusta asfalttipinnasta uusiokäytetään sekoittamalla uuden asfalttimassan kanssa ennen levittämistä. Remix-menetelmän kalusto on pituudeltaan 100 metrin luokkaa, mikä rajoittaa menetelmän käyttöä etenkin taajamissa.

Uuden päällysteen valmistumisnopeus on 2-3,5km/työvuoro riippuen työmenetelmästä. Jos päällysteen pinta on kovasti reikiintynyt ja erittäin epätasainen, uuden pinnan lisäksi myös tiepohjan pintaa mahdollisesti muokataan.

Tänä kesänä Etelä-Pohjanmaan ELY:n alueen kaikkiaan noin 6000 km:stä päällystettyjä teitä päällystetään 454 km eli vajaa 8 %. Tästä MPKJ-menetelmällä tehdään 130 km ja REM:llä 110 km. Pohjatöitä, esimerkiksi tien profiilin uusimista, tehdään 77 km matkalta. Loput kilometrit jakautuvat massapintauksen ja muiden menetelmien kesken. Kesän aikana kävin tutustumassa valtatien 66 päällystetyömaahan Alavudella, jossa käytettiin Remix-pintausmenetelmää.

_mg_5206m

Vanhan päällysteen kuumentamista ennen jyrsimistä ja uuden levittämistä.

Kuten monessa muussakin asiassa, myös kunnostuksessa raha näyttelee pääosaa. Rahaa on niukasti ja parantamisen tarpeessa olevista teistä voidaan kunnostaa vain kriittisimmät. Ensisijalla on liikenteellisesti oleellisin päätieverkko eli valta- ja kantatiet. Siihen kuuluvat tiet ovat valtakunnallisesti tärkeitä: niillä on paljon liikennettä ja niiden täytyy vastata hyvin raskaan liikenteen tarpeita. Näin ollen vähäliikenteiset seutu- ja yhdystiet jäävät odottamaan kunnostusta ja parempaa huomista, joskus pitkäänkin.

Kunnat harvemmin osallistuvat maantien kunnostuskustannuksiin, mutta ovat usein omien intressien kautta mukana investoinneissa. Kuntien rahoittamat investoinnit ovat pääasiassa tyypiltään soratien parantaminen päällystetyksi tieksi, uusi kevyen liikenteen väylä tai yli/alikulku, tasoliittymän parantaminen tai jopa eritasoliittymän tekeminen.

_mg_5227m

Tienkäyttäjien välinpitämätön suhtautuminen tietyömaiden alhaisempiin nopeusrajoituksiin ja siitä aiheutuva tiellä liikkujan ja siellä työskentelevän turvallisuuden vaarantuminen kuuluvat jokakesäisiin uutisaiheisiin. Liikenneviraston kesällä 2015 tekemä tutkimus tukee tosiasiaa: erittäin harva noudattaa rajoituksia. Lue lisää tästä.

Muistammehan ajaa varovasti ja nopeusrajoitusta noudattaen myös tietyömaiden kohdalla. Työmaat ovat meidän tienkäyttäjien parhaaksi.

Venla Määttä
Harjoittelija
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.