Liikennesuoritteiden kehitys korona-ajan jälkeen valtakunnallisesti ja Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella

Tämä blogi on jatkoa aiemmin julkaistulle blogille koronan vaikutuksista liikennemääriin Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella (wordpress.com). Valtakunnan tasolla koronan vaikutuksiin ja liikennemäärien kehitykseen voi tutustua mm. Traficomin sivuilla (tieto.traficom.fi).

Koronapandemian välittömien vaikutusten jälkeen liikennesuoritteen, eli ajoneuvokilometrien määrän maantie- katu- ja yksityistieverkolla, odotettiin palaavan kasvu-uralle. Kuitenkin vuonna 2022 liikennesuorite laski edelleen vuoteen 2021 verrattuna. Valtakunnallisesti laskua oli 1,3 %. Laskun ensisijaisena syynä lienee merkittävästi heikentynyt makrotilanne. Keväällä 2022 alkanut Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan nosti mm. polttoaineiden hintoja huomattavasti. Lisäksi korkojen nousu, inflaation kiihtyminen ja yleinen talouden epävarmuus ovat osaltaan vaikuttaneet ihmisten liikkumiseen ja liikennesuoritteisiin.

Liikennemäärien kehitys Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella

Vuonna 2022 laskenut liikennesuorite näkyi myös Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueen LAM-pisteissä. LAM-piste on liikenteen automaattinen mittauspiste, joita on alueella 56 kpl pääosin vilkkailla ja keskivilkkailla maanteillä. Laskua oli alueellamme 2,5 % edellisvuodesta. Valtakunnallista keskiarvoa suurempi lasku johtuu pääosin siitä, että vertailuvuosi 2021 oli alueella poikkeuksellinen, sillä liikennemäärät vuonna 2021 kasvoivat edellisvuoteen verrattuna, kun ne valtakunnallisesti laskivat. Kokonaisuutena Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella LAM-pisteiden liikennemäärä vuonna 2022 on laskenut koronaa edeltävään vuoteen 2019 nähden 5,9 %, kun valtakunnallisesti liikennesuorite on vähentynyt 5,3 %.

Vuonna 2023 liikennemäärä ainakin Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueen LAM-pisteissä vaikuttaisi palaavan kasvu-uralle. Lokakuun loppuun mennessä liikennemäärä on ollut 3,2 % kasvussa suhteessa edellisvuoteen. Liikennemäärät ovat edelleen koronaa edeltävää tasoa alempana, mutta prosentuaalinen kasvu on ollut merkittävää. Oheisessa kuvassa 1 on esitetty ELY-keskuksemme alueen LAM-pisteiden keskimääräinen liikennemäärä kuukausittain vuosina 2019, 2021, 2022 ja 2023. Vastaava kuvaaja löytyy ensimmäisessä kappaleessa mainitusta blogista vuoden 2020 osalta, mikäli haluaa tarkastella pandemian suoria vaikutuksia liikennemääriin. Kuvaajasta näkyy mm. vuoden 2021 poikkeukselliset kesäliikennemäärät, jotka johtuivat erityisesti kotimaan matkailun suosiosta, mikä näkyi pääteiden liikennemäärissä ELY-keskuksemme alueella.

Kaaviokuva kertoo neljän vuoden ajalta kuukauden keskimääräisen liikennemäärän Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella.
Kuva 1. Keskimääräiset vuorokausiliikennemäärät kuukausittain EPO ELY alueen LAM-pisteissä.

Raskaan liikenteen määrät

Raskas liikenne sisältyy yllä kuvattuihin liikennemääriin ja kokonaisuutena sen osuus sekä valtakunnallisesti että alueellisesti on noin 8–9 prosenttia kokonaisliikennemäärästä. Rajataan tässä blogissa tarkastelu vain kuorma-autoihin, eli lukemiin ei sisälly linja-autoja, joiden osuus Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueen LAM-pisteiden raskaasta liikenteestä on noin 5 % ja valtakunnallisesti noin 15 % raskaan liikenteen kokonaissuoritteesta. Valtakunnallisesti kuorma-autojen liikennesuorite on ollut jokseenkin tasaisessa laskussa jo ennen koronapandemiaa ja sama on jatkunut pandemian jälkeenkin. Vuonna 2022 kuorma-autojen liikennesuorite oli kokonaisuutena noin 4,5 % alemmalla tasolla kuin vuonna 2019.

Alueen LAM-pisteissä tämä ei kuitenkaan näkynyt, sillä kuorma-autojen määrä oli samalla tasolla vuosina 2019 ja 2022. Vuonna 2023 kuorma-autoliikennettä on kuitenkin tähän mennessä ollut poikkeuksellisesti yli 4 % vähemmän kuin edeltävänä vuonna. Erityisesti alueellisesti raskaan liikenteen määrissä on kuitenkin paljon vuotuisia eroja ja esimerkiksi vuonna 2021 kuorma-autoja oli alueen LAM-pisteissä selvästi enemmän kuin pandemiaa edeltävänä aikana, vaikka valtakunnallisesti kuorma-autojen liikennesuorite oli laskussa myös vuonna 2021. Myös valtakunnallisesti kuorma-autojen liikennesuoritteissa on vuotuista satunnaisuutta, joten yksittäisistä vuosista ei voi tehdä suurempia johtopäätöksiä.   

Kuvituskuvassa ruuhkainen kuva nelikaistaiselta maantieltä.

Miten tästä eteenpäin?

Tyypillisesti liikennesuoritteet ovat historiassa jatkuvasti kasvaneet, joskin viimeisinä koronaa edeltävinä vuosina kasvu tasaantui. Liikenne-ennusteissa liikennesuoritteiden on arveltu kuitenkin jatkavan kasvuaan. Tuoreimmassa valtakunnallisessa liikenne-ennusteessa (traficom.fi) vuodelta 2022 liikennesuoritteiden odotetaan palaavan nopeasti maltilliselle vuotuiselle kasvu-uralle. Valtakunnan tasolla liikennesuoritteen odotetaan saavuttavan koronapandemiaa edeltävän vuoden 2019 tason noin vuonna 2029.

Toistaiseksi vuonna 2023 ainakin Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueen LAM-pisteissä liikennemäärien kasvu on ollut raskaan liikenteen vähenemisestä huolimatta merkittävästi ennustettua nopeampaa. Näin lyhyellä otannalla ei kuitenkaan pidä tehdä vielä suurempia johtopäätöksiä liikenne-ennusteesta tai liikennemäärien kehityksestä, sillä tilastollinen satunnaisuus ja muu epävarmuus vaikuttavat vielä merkittävästi asiaan. On kuitenkin mielenkiintoista nähdä lähivuosina, jatkaako liikennesuoritteet kasvu-uralla, miten muutokset jakautuvat valtakunnallisesti ja miten erityisesti Suomen geopoliittinen tilanne ja elinkeinoelämän suuret investoinnit tulevat näkymään liikenneverkolla. Liikennesuoritteiden muutokset vaikuttavat myös liikenteen päästövähennystavoitteisiin jonkin verran ja liikennepoliittisilla päätöksillä voi olla tulevaisuudessa vaikutuksia liikennesuoritteiden kehitykseen, mutta jätetään näiden arvioiminen muihin teksteihin.

Blogikirjoittajan kuva.

Timo Liljamo
Johtava liikennejärjestelmäasiantuntija
Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.