Maanteille lisää käyttöikää kuivatustöillä

Reiät ja painaumat aiheuttavat usein päänvaivaa sekä tienkäyttäjille, että kunnossapidolle, olipa kyseessä sitten päällystetty tie tai soratie. Näiden ongelmien aiheuttajana on usein vesi, joka on väärässä paikassa tiestöllä. Jos vesi ei pääse poistumaan tien pinnasta ojiin tai jos ojisto ei ole toimivassa kunnossa, on seurauksena usein reikiä päällystetyillä teillä tai kuoppia sorateillä. Talvella tiellä makaava vesi jäätyy pieniin reikiin ja halkeamiin, jonka seurauksena päällystevauriot laajenevat nopeasti lämpötilan sahatessa nollan molemmilla puolin.

Kuva Alavudelta kantatieltä 66: kuivatusongelmien aiheuttamia päällystevaurioita ennen kohteen korjaustöitä.
Kuva Alavudelta kantatieltä 66: kuivatusongelmien aiheuttamia päällystevaurioita ennen kohteen korjaustöitä.

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskuksen alueella kuivatuksen toimivuutta haittaa etenkin alueemme tasainen maasto. Tieosuudet voivat olla kilometritolkulla lähes ”vatupassissa” eli vesiä poiskuljettavia kaatoja ei ole luonnostaan. Tämä haastaa uusien teiden rakentamisen suunnittelutöitä ja tuo lisäkustannuksia nykyisten teiden kunnossapitoon. Kun ojissa on pienet kaltevuudet, ne menevät tukkoon kertyvästä maa-aineksesta herkemmin kuin ojat, joissa olisi enemmän kaatoa ja vesi virtaa suuremmalla nopeudella. Joissain tapauksissa viereisen vesistön pinnan korkeus on samassa tasossa kuin tieojassa, jonka korjaaminen on lähes mahdotonta.

Kuvassa Kiikuntie Nurmossa, jossa veden pinta lähentelee tien pinnan tasoa. Alue on hyvin tasaista.
Kuvassa Kiikuntie Nurmossa vuonna 2023, jossa veden pinta lähentelee tien pinnan tasoa. Alue on hyvin tasaista.

Kuivatuksen parantamistöillä kelirikkoa kuriin

Tänä keväänä alueemme sorateillä ja päällystetyillä teillä kelirikkoa esiintyi viimevuotisia keväitä enemmän ja kelirikosta johtuvia painorajoituksia jouduttiin asettamaan reilulle 100 kilometrille tiestöä. Syynä tähän oli pitkä ja kylmä talvi, sekä tierakenteisiin jäätynyt vesi. Osasyynä teiden kantavuuden heikkenemiseen on tienvieriojien täyttyminen piripintaan. Keväisin siihen ovat usein myös syynä jäätyneet tierummut, joita sulatetaan auki tienhoitourakoissa, mikäli ne aiheuttavat haittaa liikenteelle.

Kuva Henriksdalsvägeniltä Kristiinankaupungista keväällä 2024.
Kuva Henriksdalsvägeniltä Kristiinankaupungista keväällä 2024. Tien vieressä oleva kallio estää veden kulkeutumisen eteenpäin ojassa.

Toisinaan ongelmia aiheuttavat kalliot tai muut tukkeumat ojastossa, tai laskuojissa. Maanteiden sivuojat laskevat vetensä laskuojiin ja jokiin. Laskuojat sijaitsevat lähes aina yksityisten maanomistajien mailla, pelloilla ja metsissä.

Mikäli laskuojien tukkoisuus aiheuttaa maantielle kuivatusongelmaa, niiden kunnostustöitä pyritään tekemään ojitusten yhteydessä maanomistajien suostumuksilla. Valitettavasti usein maanomistajia on hankala tavoittaa ja niitä voi olla yhden laskuojan varrella useita, tämä tuottaa merkittäviä haasteita ja lisäkustannuksia laskuojien kaivuun suorittamiselle. Toisaalta usein maantieojien pelkkä perkaaminen on täysin turhaa, mikäli ojien purkupistettä eli laskuojaa ei saada avattua niin että vesi pääsee pakenemaan kohteelta.

Parantamiskohteita riittää ja töitä tehdään vuosittain eri urakoissa vuosittaisen rahoituksen sallimissa puitteissa.

Tekemistä riittää, kuten kuvista näkyy!

Kuvassa tienpidon asiantuntija Ville-Petteri Luomanen

Ville-Petteri Luomanen

Tienpidon asiantuntija, Tienpidon suunnittelu

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus, liikenne ja infrastruktuuri

1 thoughts on “Maanteille lisää käyttöikää kuivatustöillä

  1. Kannattaa muistaa tehdä vesilain mukainen ojitusilmoitus ELY-keskukseen 60 vrk ennen kunnostustoimenpiteisiin ryhtymistä.

    Tykkää

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.